Результативність співпраці бібліотеки з педагогічним колективом залежить від того, на скільки майстерно шкільний бібліотекар разом з педагогами школи, прилучає дитину до книжки, вчить оволодівати мистецтвом літературного читання, активно популяризувати книжку, закріплює читацькі навички, розвиває художній смак і самостійність судень, розширює діапазон читацького досвіду та знань, формує національну свідомість, характер, моральні якості.
Навчити дитину любити книгу, сприймати її як невичерпне джерело пізнання світу, знань і мудрості народної – головне завдання шкільної бібліотеки. Велику роль у роль у розв’язанні цього завдання займає масова робота шкільної бібліотеки.
Процес, що протікає в школі недаремно називається навчально – виховним. В виховній складовій цього процесу участь беруть всі ланки навчального закладу, і бібліотека не є винятком. Більше того, бібліотека, що має статус закладу культури, нехай вона не районна, а лише невеличка шкільна бібліотека, являє собою такий собі осередок культури місцевого значення, і одна з його найголовніших задач – саме виховна. З цією метою повинні узгоджуватися всі напрямки роботи бібліотеки, починаючи з формування бібліотечного фонду і закінчуючи масовими заходами.
Бібліотекар під час обслуговування в режимі абонементу спілкується і виховує читача сам на сам, але ж школа – це не окремі учні, це єдиний організм, що складається з окремих класних колективів. Робота з класними колективами набагато доцільніша і результативніша за допомогою людини, яка тісно спілкується з цим колективом і на уроках, і в позаурочний час, яка досконало знає всі слабкі й сильні сторони цього свого роду організму, теми, що його хвилюють і цікавлять. Звичайно, мова йде про класного керівника.
Співпраця з класними керівниками ведеться протягом цілого року і у всіх напрямках, починаючи з забезпечення підручниками. Виховний момент несе в собі вже сам процес прийому й розподілу підручників – в цей час виховується повага і бережливе ставлення, з одного боку, до книги як такої, а з іншого – до шкільного, суспільного майна. Таку ж виховну мету мають регулярні перевірки стану ведення підручників, які проводяться або у присутності класного керівника, або ж до його відома доводяться результати перевірки.
Під час проведення класних годин ведеться пропаганда бібліотечно – бібліографічних знань серед школярів через проведення бібліотечних уроків – ми виховуємо з учнів вмілих розсудливих читачів – користувачів бібліотечним фондом та бібліотечними послугами.
Виховнеий момент має в собі кожен масовий захід, проведений бібліотекою при підтримці й допомозі класного керівника. Класний керівник бере участь у підготовці команд, якщо захід має конкурсний характер, призначає відповідальних за ту чи іншу ланку роботи, з його допомогою визначається оптимальний час і місце для проведення заходу, актуальність тієї чи іншої теми, її відповідність чи невідповідність інтересам саме цього класного колектитиву.
Заходи, які проводить бібліотека, узгоджуються з місячниками та тижнями, які проходять у навчальному закладі.
За інформаційної підтримки бібліотеки проводяться класні години, години спілкування, уроки мужності та інші виховні заходи.
НАПРИКЛАД на екологічне виховання учнів спрямована ціла система заходів бібліотеки, починаючи з виготовлення екологічних листівок, збору матеріалу до тематичної папки, закінчуючи масовими заходами. (зокрема виступу екологічної агітбригади ПУЛЬС).
Щодо національно-патріотичного виховання, то ми теж досить активні адже часто ми передаємо гуманітарну допомогу в зону АТО, де осередком збору є бібліотека.
Цікавою і корисною формою співпраці класного керівника і шкільного бібліотекаря є проведення у класі конкурсів. Такими можуть бути конкурси: знавця української поезії, самого читаючого учня, самого уважного читача, знавця історичної літератури, знавця народних і авторських казок.
Напрямки співпраці шкільної бібліотеки і педагогічного коллективу
Виховні заходи:
- літературні ранки, КВК, свята, літературні подорожі;
- вікторини, конкурси, брейн-ринги;
- інформаційні хвилинки до знаменних і пам’ятних дат.
Тематичні місячники:
- протиправної поведінки;
В кінці навчального року шкільна бібліотека може нагородити грамотами і призами дітей з класу, які багато читають, допомагають ремонтувати книги.
Завдяки цим та іншим заходам бібліотека доступними їй засобами – за допомогою книжок, журналів, газет, виставок, що їх демонструють, цікавої та повчальної інформації, що міститься в них, вікторин та конкурсів, що спонукають звертатися до додаткової літератури, веде планомірне й регулярне виховання в учнів кращих громадянських та моральних якостей, приєднуючи свій посильний внесок до загальношкільної виховної роботи.
|